Turus Ukko

10 minuter i vattnet sen small det på Turus Ukko. Fina krejer som en finne hade sagt…. skämt å sido, riktigt nice wobbler ! 3,3kg var matchvikten…

Ser ut som betesfisken står pelagiskt idag, nu blir det frulle 🙂

Ja där small det på en paravan gädda 🙂
Negativt var att klämman inte släppte dock var piken liten… MEN det krokade perfekt.

4 pikar i båten, 3,3 kg störst hittills men hyggligt fiske 🙂

Har någon sett en fiskeninja någon gång ?

2 x Edge

Ja då skall det fiskas snart igen, blir en tripp i helgen någonstans. Har inte bestämt dag eller plats, det som är bestämt är att det kommer bli av med paravaner och 2 x Edge spö !
Båten är upptrimmad med nya hållare på transport och fiskehåller. Att par nya beten är i lådan, ett som var vinnarpriset från Foxen resan.

Nu skall det bli åka av………

Skitfiske alla pikers !

Edge Dynamic Powercast-T

Måste bara skriva några rader om detta fantastiska spö. Har länge länge funderat på spö och verkligen inte bara köpt något som såg bra ut. Ringt runt och läst många recensioner och till slut lyckats att hitta något som ”kändes” rätt. Var länge inte på St Croix av någon modell men många lyckades överyga mig att påkigheten på deras klingor inte skulle ge mig det jag sökte.

Har nu ett tag fiskat med ett Edge och är mer än nöjd, riktigt skönt och ger en känsla av kvalite rakt igenom. Lätt att hantera, klarar att kast beten ok om man vill det. Jag trollar ju till 98% och där kommer det till sin rätt enligt mig. Fantastiskt skön action i det när det smäller på….. Har nu 2 exakt likadana spön i arsenalen och det är en fröjd !

Kan inte mer än att gratulera alla som valt dem och de som funderar så kommer detta spö inte göra er besvikna !
Fråga mig gärna om ni har funderingar…….

Bilden är lånad av Kinetic Fishing

Lite meck

Har fixat och trixat på midsommardagen. Lite nya spöhållare och ett infällt fäste. Lanternan har jag tagit bort och skall byta plats på, får se vad vi hittar för modell, tips någon ?
Paravanerna är på väg med leverans från Örebro till Trollhättan, nu skall det fiskas av lite större yta.

Har även börjat få dit transporthållarna, är dock 2st kvar att montera.
Rutan skall få nya skruv & mutter i rostfritt så den inte glappar och gnisslar längre.

Vilken upplevelse

Detta handlar ju inte bara om fiske när jag skriver det ämnet. Hela området och naturen var sagolik och verkligen helt oförutsedd. Jag hade inte väntat mig detta trots ganska mycket forskning i området. Foxen är väldigt stor, mycket större än jag trott, en helt underbar sjöföreningen eller liknande som sköter området. Fanns VÄLDIGT många camping/rast platser runt sjön som var i i bra skick. Ved, sovbaracker modell timmerbygge m.m… Många var dessutom bebodda av kanotister/tältare. Öar högt och lågt, badstränder och riktigt fräscht vatten. Skön var djup som bara den och har väldigt fräck topologi. Som ni ser i inläggen tidigare så har jag försöka att nypa lite kort här och var för att visa.

Nu till fisket !!
Shit vilken helg, skall försöka att kort beskriva och ge min syn på trippen.
Torsdag morgon och jag låter som en kråka, förkylning på gång precis lagom till trippen. Men men det är bara att bita och för missa en sådan chans går ju inte att missa. Packningen tar form och tiden rullar på. 17:40 står Frank precis som uppgjort på gatan med ekipaget som skall ta oss till, runt och från Foxen (med omnejd). In med grejerna, säga adjö till Hugge och mormor/morfar. Ca 20 meter bort på gatan börjas det direkt, vad har du köpt för nytt roligt ? Första frågan….. heheh vi var igång !
Vi tryckte in MB i bilen och fick iväg mot Värmland du sköna. En mellanlandning på finnens pizzeria i Åmål och Netto för att bunkra frulle/lunch. Jag såg ingen finne men bra pizzor hade de i alla fall 🙂
Framme i Töcksfors så fick vi köpt fiskekort och överlämnat nycklar m.m och även skickat i båten så allt var klart inför fredagsmorgonen. Runt bordet i den lilla mysiga stugan satt vi och grejade fiskeprylar och tjatade lite. I sängen kom vi vid 01:00 och 05:00 ringde klockan, lägg där till en ganska ordentlig förkylning…. ja ni förstår !
Upp kom vi och frullen slank ner fort och ut på vattnet kom vi inom kort. Inom 1 timme så hade 3 gäddor landat i båten var av Frank 2 mindre snipor och jag en. Vi kom in i en liten lagun som såg het ut med 10 meter djupt precis intill bergsväggen runt hela lagunen (nästan) och sen 50-60 meter ut ett stengrund. Vi tuffade längs berget och siktade in oss på grundet för att få lite studs på stenbotten och sen köra vidare. På ny Ciscon (Custom lack, Svart Zonker) högg det ORDENTLIGT ! Med fyra spön i båten så börjades det vevas in och Frank och mitt spö hade trasslat (inte så fraligt men ändå) gäddan drog ordentligt och tog lina om vart annat och tunga ryck i spöt. Frank kom till slut loss och jag skulle bara veva in den, ca 10 meter till båten. Ett knyck och den släppte, osedd !! Vilken besvikelse…… Den var stor gissar mellan 5 och 10 kilo. Jag har inte på mitt nya sett varit med om en firre som utan att blinka drar ut lina bara för att den vill. Min topp på strax över 5kg gjorde det verkligen inte !
Jaja på igen och en liten snipa fick krokas av och i vattnet igen strax där efter. Men den fighten glömde jag inte på hela dagen, fy vad segt att tappa…… Vi fiskade fram till 15:00 sen in till Töcksfors och handla lite mer och käkade. Hem till stugorna och ut på fiske per omgående 🙂
Kvällen valde vi att dra norr ut på sjön och Frank han inte mer än att rycka lite i en spöt så small det på en skaplig madam, 4,5kg och trots allt en hyfsad pjäs. Den tog på en Alien Eel som för mig var en fullständigt överraskande bete. För ca 2 veckor sedan så råkade jag köpa någon wobbler med gummisvans och blev totaldissad av 2 herrar. Gummi grejer var inte dessa herrars beten. Men men skam den som inte vågar prova nytt. Uppe vid stugan på torsdagskvällen låg där ett gäng gummibeten och det var INTE mina !! 🙂 Betena fick ganska mycket tid i vattnet förmodligen mest av alla modeller/varianter och levererade också lite fisk, så vem vet. Kanske kommer finnas några gummisar i lådorna snart…..

I säng vid 00:30 och upp vid 05:00 igen, men det vädret. Det piskade över plåttaket på stugan och över en snabb konversation så kröp vi ner och ställde om klockorna. 09:30 var vi på vattnet på lördagen och den dagen kommer jag inte skriva mycket om för den var riktigt usel ! Jätte roligt att få se de så kallade ”fingrarna” av Foxen, helt grym natur och miljö men dåligt med fisk, tror dock det var en sådan dag. Fisken finns och enligt lodet var det mycket av dem också…. Några firrar blev det men inte många.

Söndag igen och 04:00 var planen med 05:00 blev det praktiskt 🙂 Ut igen och vi gjorde oss redo för regn och annat. Men vilket väder, finns några spegelblanka bilder här under som bara är en fingervisning av vad vi fick se. Fram till lunch var det trögt med firre, kommer inte ihåg om det blev 1 eller 0 fiskar i båten. Vi hade planer fram tills dess men där tog de slut. Inget funkade och vi var väldigt uppgivna. Tuffade runt några kobbar mitt i Foxen när Magnus fick en snilleblixt. Han hittade en område där vi snabbt drog till. Regnet kom, det började blåsa lite och vi hittade ett gatt som såg intressant ut. Frank drog på en ganska så snabbt, MB fyllde på och vi var igång, en ”hotspot” hade hittats. Vi utforskade lite till och jag hade fortfarande kammat noll. Tankarna snurrade och nästan 2 dagar utan nått…… back to basic och wobbler som hade levererat och färger som verkade heta. Turus Ukko, resans wobbler kan man säga, Perch färgad fick hänga på en stund, Frank satte en Ernie och vi var lite ofokuserade för stunden. PANG ! det small på mitt spö igen, tunga gung men verkligen inte som senast men det var fisk. Så skönt, mot rycken var ganska ok ändå, jag fick allt slita lite, kanske var den hyfsad ändå. Upp till ytan och visst, en bastant madam. 5,4 kg och 98cm lång. Störst för denna resa och en riktigt skön avslutning för mig i alla fall 🙂 Vi fick den där efterlängtade över 5 kilo och dessutom tog jag hem priset med stört fisk på resan. ”Stjärnrookien” 🙂

Kolla inte färgen på gäddan, mörk mörk och leopardbuk.