Ett kvällspass med 9 gäddor & en äkta hattrick !

Tog mig ut igår kväll med en mycket god vän som tog med mig på tur när jag är utan egen båt. Tack snälla ”Paprika” 🙂

Vi drog ut på en sjö i närheten där jag bara fiskat en gång tidigare men haft lite kolla på för att just den ligger nära och har bra fiskerykte. Gädda var naturligtvis vårt mål men en och annan gös skulle kunna hoppa på.
Vi trollade en stund och hade som plan att spinn/jerk fiska lite spinnerbait/jerk baits. Efter en stunds trollande vek vi av in i en bra vik med mycket näckrosor och nate med en gedigen vass i bakkant. Paprika drog på ett jerkbait och jag ett av mina ny spinnerbaits från M/G. Andra kastet 5-6 meter från båten kommer en attack på min M/G som dock missar. Aktivitet tänker vi båda tyst och fiskar vidare. Några kast senare kliver det på en snipa på min M/G. Sen dröjer det inte länge för än nummer 2 liver på. Vi flyttar oss långsamt genom viken och helt plötsligt bakom ryggen frågar Paprika efter ett par nya kalsonger med ett STORT leende på läpparna och en gädda har precis klivit på bredvid båten, Svartzonker tail.
Vi hamnar längst in i viken där en konstgjord kanal finns grävd mot ett hus och efter ett antal kast plaskar det till 10 meter från båten vid en liten vassudde. Jag kastar 5-6 kast precis utanför med en av M/G:arna. När jag byter håll och ger upp udden säger Paprika ”skall du inte ha den gäddan, då tar jag den” och kastar ett kast och SMACK ! där satt den…. en liten men rätt kul fiske 🙂
Vi trollar oss till nästa vik över mycket grunt vatten och precis innan vi skall byta till spinn igen drar Paprika på dagens enda fisk på trolling. Ca 1,5-2 kg men på det spöt var den en roligt fight att se.
Vi spinnerbaitar vidare båda två nu och Paprika skördar ännu en gång precis vid urlyftet vid båten. Att man inte ramlar i vattnet är en gåta med dessa hugg men roligt är det i alla fall…..
Sen händer det, 3 kast och 3 fisk 🙂
Har bara läst om fenomenet med äkta hattrick, men nu var det min tur. Siktade in mig på ett område med mycket näckrosor och lite glesare vass. Mitt i prick tänkte jag när M/G:n landade mitt i. SMACK en lite snipa klev på, ganska rolig fajt då de var riktigt pigga. C&R så klart på all fisk och sen nytt kast lite till vänster, SMACK ! En större sak säger jag till Paprika dock inte stort men större än tidigare fisk. 3,08kg så absolut inte sort med vilket hugg ! Förstår att man bör hålla stenhårt vid större fisk på spinnerbaits. Satan i gatan…….. Grymt roligt !
Lite fotografering och release så var vi ingång. Solfjädertaktiken igen, strax vänster om senaste hugget, SMACK ! en riktigt liten men dock fisk….. ”En äkta hattrick” ekade över viken 🙂

Det blev sista fisken för dagen då klockan drog iväg med allt roligt vi hade. Lite ”påslutettrolling” mot rampen men vi kammade noll även på denna sista etapp.
Lite kort fick vi med innan mobilen stendog ute på vattenet.

Störst för idag, men grymt hugg !
3k-trofé-spinnerbait

3kg-spinnerbait-fjorden

Enda trollinggäddan, roligt fight 🙂
action-Paprika-trolling Paprika-trolling-trofé

Why not spinnerbaits ?

Imorse bar det av strax innan 04:00 för ett gäddpass. Allt enligt plan och gäddväder hade vi, mulet, blåst och regnet hängde i luften. Vi började med lite trolling på outforskade platser trots att vi känt vattnet i mmååånnngggaaa år. 3 wobblers försvann för mig i bara farten !! Surt sa räven….
Sen dök vi på lite spinn och jag började med ett par nya spinnerbaits som jag aldrig provat förut, alltså spinnerbaits i allmänhet. M/G’s fick det bli och de levererade direkt. 2 gäddor blev det för mig idag som dock är aningen skralt men det var faktiskt riktigt kul att de tog på mina nya riggar. Det var inte sista gången jag hivade sådana över naten

Vinn 3 st Westins multijointed 17cm

Vi på www.pikehunt.se är på rikigt bra humör idag så vi drar till med en spontantävling.
Vinsten är alltså 3st Westins multijointed 17cm. Tokhet sommarwobbler !

30:e Juni drar vi en vinnare !

Det som krävs för att delta är :
1. Gilla Torsered.se på facebook.
2. Tagga dig själv och 2 kompisar i tävlingsbilden. (Hittas på https://www.facebook.com/Torsered)
2.b För att tagga dig i bilden skriver man i kommentarfältet. Ett exempel på text är då : @ditt namn (mellanslag) @din kompis namn (mellanslag) @din kompis namn
   2.c Det viktiga är @ innan namnen annars taggas man inte och man är då utan tävlan.

Färgerna på wobblerna är :

Consealed Fish (Åland)
The Bisquit
Dragqueen

Stort lycka till alla !

Mindre operation på film & några gäddor

Då var det ännu en film producerad av Team PILF. En mindre operation lyckades vi med på sjön och fiskade glatt vidare…..
Det är bäst jag varnar för otäcka filmscener om man inte gillar blod och annat, dock valde jag att inte visa så mycket men nu har jag varnat i alla fall !!!

httpv://youtu.be/kryPe-9K6PU

Skitfiske alla där ute !!

Tidig morgon på Vänern

Så drog vi iväg en tidig morgon igen, 04:00 gick bilen och vi fiskade någon timma senare. Underbart väder gjorde ju att man inte var mindre sugen direkt, vi tog sikte på vårat område vi siktat på under veckan. Mycket grynnor och stort område gjorde att vi hade många planer och reservplaner och även någon mer reservplan i värsta fall 🙂

Det börjar helt ok med första fisken, 4,3 kg på invev 10 meter bakom båten i motorvirvlet (Musky styke). Inom kort kommer jag att döpa om MB till ”invevarn” rakt upp och ned…. det är inte första gången han gör det här !

Vi lyckades pilla upp 10 gäddor varav 3 godkände för oss i ”utmaningen” då det skall vara över 3kg. Dock hade både jag och MB siktat på lite större fiskar men men…… Många hugg på paravanen som vanligt ! dessutom så kan jag själv titulera mig som mr trassel idag, det var helt makalöst. Vad jag än tog i så trasslade det……
T.o.m. så lyckades jag trassla in mig i en Westinare 23cm så det fick bli en midre omfattande operation på båten med att trycka ut krokar och knipsa av och trycka tillbaka, ja ni vet, de flesta av oss har någon gång lyckats. Detta var första för mig men det var ju en sådan dag………….

Piksen var riktigt pigga idag, ända från den minsta till största hoppade och taildansade m.m…. riktigt kul fighter. Westin var hetast idag utan tvivel, kul var att Platypus Chrome levererade för mig med första vattenkontakten. Den kommer bli en favvo i lådan, det känns redan nu.

Ja då skall en film klippas ihop och vi siktar på nästa pass som förhoppningsvis blir till helgen igen, skall försöka få till ett gäng båtar samtidigt vilket vore väldigt roligt !